Studieaanbod Hoboken

2lj Tweede leerjaar B Opstroom

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar B opstroom krijgen alle leerlingen 30 uren algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur en 1 uur Groeiuur.

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je klassenleraar werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.
Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

Wie kan starten in deze studierichting?

Je kan starten in ons tweede leerjaar B (2B) wanneer je: in het eerste leerjaar A (1A) of in het eerste leerjaar B (1B) een A-attest behaalde.

Misschien bereik je de leeftijd van 14 jaar ten laatste op 31 december? Dan kan je eveneens van start in deze klas. De toelatingsklassenraad moet dan wel zijn akkoord zijn.

 

Lessentabel

30u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur

GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 22 u Tweede leerjaar B
Godsdienst 2
Engels 2
Frans 1
Groeiuur 1
Lichamelijke Opvoeding 2
Maatschappelijke vorming 2
Natuurwetenschappen 1
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 4
 
BASISOPTIE: 10u
Frans-opstroom 2
Geschiedenis-opstroom 1
Nederlands-opstroom 4
Wiskunde-opstroom 3
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren.

3KLASUUR: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen.

 

Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar van de dubbele finaliteit.

2lj Tweede leerjaar B Antwerpen

 economie organisatie  maatschappij welzijn  

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar B krijgen alle leerlingen 20 uren algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 10 uren binnen twee basisopties.

Iedereen van 2B krijgt als basisopties:

  • 5 uren Economie & Organisatie
  • 5 uren Maatschappij & Welzijn

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.
Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

Wie kan starten in deze studierichting?

Je kan starten in ons tweede leerjaar B (2B) wanneer je: in het eerste leerjaar A (1A) of in het eerste leerjaar B (1B) een A-attest behaalde. Dit A-attest mag dan wel geen uitsluitingen bevatten van de basisopties: Economie & Organisatie B-stroom of Maatschappij & Welzijn B-stroom.

Misschien bereik je de leeftijd van 14 jaar ten laatste op 31 december? Dan kan je eveneens van start in deze klas. De toelatingsklassenraad moet dan wel zijn akkoord zijn.

 

Lessentabel

20u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 10u Basisoptie

GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 22 u Tweede leerjaar B
Godsdienst 2
Engels 2
Frans 1
Lichamelijke Opvoeding 2
Maatschappelijke vorming 2
Natuur en ruimte 1
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 4
   
Groeiuur 1
Klasuur 1
 
BASISOPTIE: 10u
Economie & Organisatie 5
Maatschappij & Welzijn 5
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren.

3KLASUUR: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen.

4Basisoptie ECONOMIE & ORGANISATIE: Je krijgt 4 uren het vak ‘Economie & Organisatie’
In deze vakken leer je over:
• De consument in de samenleving;
• de onderneming in de samenleving;
• de overheid in de samenleving;
• ondernemingszin en ondernemerschap;
• data‐economie in de samenleving;
• ICT binnen economische processen.

Je onderzoekt de sociaaleconomische realiteit en actualiteit. Je leert je kritisch opstellen ten opzichte van maatschappelijke keuzes. Je bestudeert dit vanuit het standpunt van de consument, de ondernemingen en de overheid.
Je ontwikkelt hierbij je sociale en communicatieve vaardigheden. Je bekijkt hoe de behoeften van de consument worden beïnvloed door de steeds veranderende maatschappij, de technologische ontwikkelingen en de digitalisering. Je ontwikkelt ondernemingszin en aandacht voor ondernemerschap tijdens een ondernemend project. Je leert ook hoe ICT gebruikt wordt binnen de economische processen. Je gaat gericht zoeken in online databanken in een economische context. Je leert hoe je een rekenblad met eenvoudige formules kan opstellen en gebruiken binnen de economie.

5Basisoptie MAATSCHAPPIJ & WELZIJN: Je krijgt 4 uren het vak ‘Maatschappij & Welzijn’.
We ondersteunen je in je zoektocht naar wie je bent en wil zijn in relatie met en tot anderen. Je krijgt inzicht in het gedrag van mensen en menselijke relaties. Je leert kritisch omgaan met maatschappelijke vragen en verschijnselen.

De school is een oefenplaats voor het samenleven in een wereld van diversiteit. Je leert respectvol samenwerken, samen leren en in dialoog gaan met anderen.

We bekijken volgende interessegebieden:
• Lichaamszorg: het eigen lichaam en welbevinden
• Lifestyle: interieur en sfeerschepping, vormgeving en mode
• Voeding: gezonde maaltijden en samen maaltijd nemen

 

Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

1lj Eerste leerjaar B Antwerpen

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In 1B bereiden we de leerlingen voor om door te stromen naar 1A, dit is de zalmklas.
In 1B bereiden we de leerlingen voor om door te stromen naar 2B, dit is de doorstroomklas.

We beginnen het schooljaar in 1B met een warm onthaal zodat alle leerlingen zich onmiddellijk thuis kunnen voelen. Er wordt gewerkt op een aangepast tempo in klasgroepen van 12 leerlingen.

We hechten veel belang aan het zeer goed beheersen van de basisgeletterdheid. De nadruk ligt hierbij op het verwerven, verwerken en gericht gebruiken van informatie. Dat houdt in dat leerlingen kunnen omgaan met taal, cijfers en grafische gegevens én daarbij gebruik kunnen maken van ICT. Tevens wordt bij basisgeletterdheid ook ingezet op financieel-economische zelfredzaamheid.

Daarnaast is er in 1B ook aandacht voor het ontdekken van talenten en interesses, de schoolloopbaan en studiekeuze. Er wordt gewerkt tevens gewerkt aan thema’s zoals mediawijsheid, gezondheid, milieu.

De school stelt laptops of tablets ter beschikking waardoor in alle vakken ICT kan ingeschakeld worden. Ouders moeten zelf geen laptop/tablet kopen, dit wordt verrekend in de schoolbijdrage.

Daarnaast is er ook voldoende aandacht voor het behalen van goede resultaten in alle vakken. De evaluatie gebeurt gespreid over het schooljaar. In 1B zijn er geen examens.

In 1B krijgt iedereen 27 uren basisvorming, aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Expeditie Talent. 1 uur ICT, 1 extra uur voor Nederlands en wiskunde.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Heb je het getuigschrift basisonderwijs nog niet behaald maar ben je twaalf jaar op 31 december, dan kan je starten in 1B.

Lessentabel

 GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 27 uur Eerste leerjaar B
Godsdienst 2
Artistieke vorming 2
Engels 1
Frans
2
Klasuur (GFL) 1
Lichamelijke opvoeding 2
Maatschappelijke vorming 2
Mens en samenleving 1
Natuur en ruimte 2
Nederlands 4
Techniek 4
Wiskunde 4
   
 KEUZEGEDEELTE: 5 uur Eerste leerjaar B
Expeditie talent 2
ICT 1
Artistieke vorming 1
Nederlands Lab 1
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Tevens wordt gewerkt aan diverse thema’s zoals wijs gebruik van media, gezondheid, informatie opzoeken, goede keuzes maken…

3Techniek: De nieuwe doelen van het vak Techniek zijn vooral gericht op het onderzoeken van techniek en het kennismaken met technische processen en systemen. Daarnaast zijn het modelleren en problemen oplossen in techniek belangrijke vaardigheden. Interacties duiden tussen mens, natuur, ruimte en techniek en eigenschappen van materialen leren kennen, vormen de basis van dit boeiende vak.

4Informatie en Communicatie Technologie (ICT): We leven in een maatschappij waar we de digitale wereld niet meer kunnen wegdenken. Daarom vinden we het belangrijk dat onze leerlingen een basisgeletterdheid hebben op het internet. In onze computerlokalen zal er kennis gemaakt worden met basiscomputergebruik, internet en de gevaren die daarbij kunnen komen kijken, het correct taalgebruik bij e-mails en het elektronisch leerplatform Smartschool.

5Expeditie talent: Gedurende het schooljaar kan je op zoek kan gaan naar je talenten, interesses en de bijhorende beroepen. Enkele voorbeelden zijn voeding, bouw, ICT, wetenschappen, sport…

 

Wat na deze studierichting?

Na het eerste leerjaar B kan je starten in 1A of 2B. De klassenraad zal hierrond een advies geven.

1lj Algemene vorming Antwerpen

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In deze klas zorgen we er voor dat de leerlingen goed voorbereid zijn om door te stromen naar 2A.

We beginnen het schooljaar in 1A met een warm onthaal zodat alle leerlingen zich onmiddellijk thuis kunnen voelen. Er wordt gewerkt in klasgroepen van 18 leerlingen.

In deze klas zorgen we voor een brede kennis en diverse vaardigheden die ervoor zorgen dat de leerlingen goed voorbereid zijn om over te gaan naar alle basisopties van 2A.

De evaluatie gebeurt gespreid over het schooljaar. In 1A zijn er drie maal per jaar examens.

Om later een goede studiekeuze te kunnen maken wordt gewerkt rond het ontdekken van ieders talenten tijdens het vak Expeditie talent.

Daarnaast is er in 1A ook aandacht voor het ontdekken van talenten en interesses, de schoolloopbaan en studiekeuze. Er wordt gewerkt tevens gewerkt aan thema’s zoals mediawijsheid, gezondheid, milieu.

De school stelt laptops of tablets ter beschikking waardoor in alle vakken ICT kan ingeschakeld worden. Ouders moeten zelf geen laptop/tablet kopen, dit wordt verrekend in de schoolbijdrage.

In 1A krijgt iedereen 27 uren basisvorming, aangevuld 1 extra uur wiskunde, 1 uur Klasuur, 1 uur Nederlands Lab, 1 uur Frans Lab en 1 uur Expeditie Talent.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Alle leerlingen die hun getuigschrift basisonderwijs behaalden kunnen starten in 1A.

Lessentabel

 GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 27 uur Eerste leerjaar A
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 2
Artistieke vorming 2
Engels 1
Frans
3
Geschiedenis 1
Klasuur (GFL) 1
Lichamelijke opvoeding 2
Mens en samenleving 1
Natuurwetenschappen 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde (4u + 1u extra) 5
   
 KEUZEGEDEELTE: 5 uur  
Expeditie talent 1
Frans Lab 1
ICT 1
Nederlands Lab 1
   
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Nederlands Lab: De Nederlandse taal is de basis van onze dagelijkse communicatie. Spelling, spraakkunst, begrijpend lezen, komen al aan bod in het algemene vak Nederlands. Het verschil tussen mondeling en schriftelijke taalgebruik of hoe je taal kan gebruiken om gevoelens te uitten, dit leer je in ons Nederlands Lab. Laat je inspireren door de Nederlandse taalcultuur via allerlei creatieve werkvormen. Zo’n manier van werken biedt nieuwe kansen tot leren.

3Frans Lab: In dit vak word je ondergedompeld in de Franse cultuur om ervoor te zorgen dat je niet alleen de taal leert spreken maar ook meer te weten komt over het Franse landschap, de bezienswaardigheden, beroemde mensen, eetgewoontes….

4Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Tevens wordt gewerkt aan diverse thema’s zoals wijs gebruik van media, gezondheid, informatie opzoeken, goede keuzes maken…

5Expeditie talent: Gedurende het schooljaar kan je op zoek kan gaan naar je talenten, interesses en de bijhorende beroepen. Enkele voorbeelden zijn voeding, bouw, ICT, wetenschappen, sport…

 

Wat na deze studierichting?

Na het volgen van deze studierichting kan je in principe starten in 2A of 2B.

2lj Economie en Organisatie

economie organisatie

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar krijgen alle leerlingen 25 uren dezelfde algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 5 uren volgens de gekozen basisoptie.
Kies je voor Economie & Organisatie dan krijg je 5 uren het vak ‘Economie & Organisatie’.

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.
Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Indien je een A-attest behaalde in het eerste leerjaar A dan kan je van start in het 2e leerjaar A, Economie & Organisatie.

Lessentabel

25u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 5u Basisoptie 

  2 Economie & Organisatie
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Artistieke vorming 1
Natuurwetenschappen 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 5
Groeiuur 1
Klasuur 1
Economie & Organisatie 5
   
TOTAAL 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren.

3Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen.

4Economie & Organisatie Je krijgt 5 uren ‘Economie & Organisatie
In deze vakken leer je over:
· De consument in de samenleving;
· de onderneming in de samenleving;
· de overheid in de samenleving;
· ondernemingszin en ondernemerschap;
· data‐economie in de samenleving;
· ICT binnen economische processen.

Je onderzoekt de sociaaleconomische realiteit en actualiteit. Je leert je kritisch opstellen ten opzichte van maatschappelijke keuzes. Je bestudeert dit vanuit het standpunt van de consument, de ondernemingen en de overheid.
Je ontwikkelt hierbij je sociale en communicatieve vaardigheden. Je bekijkt hoe de behoeften van de consument worden beïnvloed door de steeds veranderende maatschappij, de technologische ontwikkelingen en de digitalisering.
Je ontwikkelt ondernemingszin en aandacht voor ondernemerschap tijdens een ondernemend project.

Je leert ook hoe ICT gebruikt wordt binnen de economische processen. Je gaat gericht zoeken in online databanken in een economische context. Je leert hoe je een rekenblad met eenvoudige formules kan opstellen en gebruiken binnen de economie. Je maakt getallen zichtbaar in grafieken. Je test zelf ontworpen programma’s in een grafische programmeertaal voor eenvoudige economische toepassingen. Je maakt een ontwerp voor een app of website op een computer of smartphone.



Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

2lj Maatschappij en Welzijn

maatschappij welzijn

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar krijgen alle leerlingen 25 uren dezelfde algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 5 uren volgens de gekozen basisoptie. Kies je voor Maatschappij & Welzijn dan krijg je 5 uren het vak ‘Maatschappij & Welzijn’.

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur. Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Indien je een A-attest behaalde in het eerste leerjaar A dan kan je van start in het 2e leerjaar A, Maatschappij en Welzijn.

Lessentabel

25u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 5u Basisoptie 

  2 Maatschappij & Welzijn
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Artistieke vorming 1
Natuurwetenschappen 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 5
Groeiuur 1
Klasuur 1
Maatschappij & Welzijn 5
   
TOTAAL 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren.

3Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen.

4Maatschappij & Welzijn: Je leert een persoonlijke en gezonde levensstijl te ontwikkelen. Je doet dit vanuit een mens- en natuurwetenschappelijke discipline zoals psychologie, pedagogie en biologie.
Op die manier leer je zorg te dragen voor gezondheid en welbevinden van mensen. Je krijgt inzicht in het sociale gedrag van mensen en menselijke relaties. Je leert kritisch omgaan met maatschappelijke vragen en verschijnselen. Je leert sociale en communicatieve vaardigheden toepassen in verschillende situaties.

We bekijken volgende interessegebieden:
· Domein maatschappij en welzijn in brede zin
· Lichaamszorg: het eigen lichaam en welbevinden
· Lifestyle: interieur en sfeerschepping, vormgeving en mode
· Voeding: gezonde maaltijden en samen maaltijd nemen.



Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

2lj Moderne talen en wetenschappen

moderne talen wetenschappen

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar krijgen alle leerlingen 25 uren dezelfde algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 5 uren volgens de gekozen basisoptie. Kies je voor Moderne talen & Wetenschappen dan krijg je 2 uren het vak ‘Moderne talen’, 1 uur ‘Labo talen’ en 2 uren ‘ Wetenschappen’.

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Indien je een A-attest behaalde in het eerste leerjaar A dan kan je van start in het 2e leerjaar A, Moderne talen & Wetenschappen.

Lessentabel

25u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 5u Basisoptie 

  2 Moderne talen & Wetenschappen
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Artistieke vorming 1
Natuurwetenschappen 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 5
Groeiuur 1
Klasuur 1
Moderne talen-Labo 3
Wetenschappen 2
   
TOTAAL 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren

3Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen

4Moderne talen & Wetenschappenn de vakken ‘Moderne talen’ en ‘Labo talen’ wordt je communicatief vaardiger in Engels, Frans en Nederlands. Je leert ook verbanden onderzoeken tussen verschillende talen. Je vergelijkt aspecten van het dagelijks leven in verschillende culturen en je komt rechtstreeks in contact met anderstaligen. Tot slot kun je van taal genieten, de beeldende kracht van taal en literatuur beleven en er creatief mee aan de slag gaan.

In het vak ‘Wetenschappen’ staan wetenschappelijk-technische verschijnselen en onderzoekend lerend staan centraal. Dit leer je binnen de verschillende wetenschappelijke disciplines zoals biologie, chemie, fysica en techniek.
We dagen je uit op vanuit verwondering en een kritische houding naar verschijnselen uit jouw dagelijks leven te kijken. Daaruit ontstaan onderzoeksvragen waarbij we je stimuleren om creatief op zoek te gaan naar hypothesen en antwoorden. Vragen als “Hoe kan dit?” en “Waarom is dit zo?” zijn meestal de aanleiding om iets te onderzoeken.



Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

2lj STEM-wetenschappen

STEM wetenschappen

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar krijgen alle leerlingen 25 uren dezelfde algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 5 uren volgens de gekozen basisoptie. Kies je voor STEM-wetenschappen dan krijg je 5 uren het vak ‘STEM’.

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur. Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Indien je een A-attest behaalde in het eerste leerjaar A dan kan je van start in het 2e leerjaar A, Economie & Organisatie.

Lessentabel

25u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 5u Basisoptie 

  2 STEM wetenschappen
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Artistieke vorming 1
Natuurwetenschappen 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 5
Groeiuur 1
Klasuur 1
STEM 5
   
TOTAAL 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren

3Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen

4STEMSTEM is een letterwoord dat staat voor vier Engelse woorden: Science (=wetenschappen) Technologie (=techniek) Engineering (=ontwerpen) Mathematics (=wiskunde). In dit vak ga je onderzoekend leren vanuit concrete probleemsituaties. Je zoekt naar een antwoord waarbij wetenschappen, wiskunde en technologie samen komen. In het labo wordt door het gebruik van technologie, de oplossing voor de problemen letterlijk gebouwd. In het vak STEM ga je zelf op onderzoek naar de geïntegreerde aanpak van wiskunde, wetenschappen en techniek leer je dat STEM antwoorden kan bieden op heel wat problemen in de maatschappij vandaag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan duurzaamheid, milieu, energie, klimaatopwarming…



Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

Sint-Agnesinstituut Hoboken

Sint-Agnesinstituut Antwerpen