Studieaanbod Hoboken

2lj Tweede leerjaar B

 economie organisatie  maatschappij welzijn  kunst creatie

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het tweede leerjaar B krijgen alle leerlingen 20 uren algemene vakken aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur Groeiuur en 10 uren binnen drie basisopties.

Iedereen van 2B krijgt als basisopties:

  • 4 uren Economie & Organisatie
  • 4 uren Maatschappij & Welzijn
  • 2 uren Kunst & Creatie

Er is ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je twee klassenleraars werk je gedurende het ganse jaar aan je keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.
Daarnaast trachten we je te helpen bij jouw leren. We herhalen waar het nodig is, je krijgt extra uitdagingen als het kan. We doen dit in het groeiuur.

Wie kan starten in deze studierichting?

Je kan starten in ons tweede leerjaar B (2B) wanneer je: in het eerste leerjaar A (1A) of in het eerste leerjaar B (1B) een A-attest behaalde. Dit A-attest mag dan wel geen uitsluitingen bevatten van de basisopties: Economie & Organisatie B-stroom, Maatschappij & Welzijn B-stroom of Kunst & Creatie B-stroom.

Misschien bereik je de leeftijd van 14 jaar ten laatste op 31 december? Dan kan je eveneens van start in deze klas. De toelatingsklassenraad moet dan wel zijn akkoord zijn.

 

Lessentabel

20u Algemene vorming + 1u Groeiuur & 1u Klasuur + 10u Basisoptie

GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 22 u Tweede leerjaar B
Godsdienst 2
Engels 2
Frans 1
Lichamelijke Opvoeding 2
Maatschappelijke vorming 2
Natuur en ruimte 1
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 4
   
Groeiuur 1
Klasuur 1
 
BASISOPTIE: 10u
Economie & Organisatie  4
Maatschappij & Welzijn 4
Kunst & Creatie  2
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2Groeiuur: Groeien in een vak wil zeggen dat je je beheersingsniveau van dat vak probeert te vergroten. Dit kan door te werken aan wat je nog niet zo goed kent of kunt. We noemen dit remediëren. Maar dit kan ook betekenen dat je van bepaalde vakken nog meer te weten komt of moeilijker oefeningen uitprobeert waardoor je kennis en vaardigheden vergroten. We noemen dit verdiepen en verbreden. Ieder trimester trachten we via een doorschuifsysteem verschillende vakken aan bod te laten komen zodat je kan groeien in je leren.

3KLASUUR: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraars aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het ook belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Tijdens het klasuur leer je jezelf en je talenten beter kennen zodat je beter kan beslissen hoe je jouw schoolloopbaan wil invullen.

4Basisoptie ECONOMIE & ORGANISATIE: Je krijgt 4 uren het vak ‘Economie & Organisatie’
In deze vakken leer je over:
• De consument in de samenleving;
• de onderneming in de samenleving;
• de overheid in de samenleving;
• ondernemingszin en ondernemerschap;
• data‐economie in de samenleving;
• ICT binnen economische processen.

Je onderzoekt de sociaaleconomische realiteit en actualiteit. Je leert je kritisch opstellen ten opzichte van maatschappelijke keuzes. Je bestudeert dit vanuit het standpunt van de consument, de ondernemingen en de overheid.
Je ontwikkelt hierbij je sociale en communicatieve vaardigheden. Je bekijkt hoe de behoeften van de consument worden beïnvloed door de steeds veranderende maatschappij, de technologische ontwikkelingen en de digitalisering. Je ontwikkelt ondernemingszin en aandacht voor ondernemerschap tijdens een ondernemend project. Je leert ook hoe ICT gebruikt wordt binnen de economische processen. Je gaat gericht zoeken in online databanken in een economische context. Je leert hoe je een rekenblad met eenvoudige formules kan opstellen en gebruiken binnen de economie.

5Basisoptie MAATSCHAPPIJ & WELZIJN: Je krijgt 4 uren het vak ‘Maatschappij & Welzijn’.
We ondersteunen je in je zoektocht naar wie je bent en wil zijn in relatie met en tot anderen. Je krijgt inzicht in het gedrag van mensen en menselijke relaties. Je leert kritisch omgaan met maatschappelijke vragen en verschijnselen.

De school is een oefenplaats voor het samenleven in een wereld van diversiteit. Je leert respectvol samenwerken, samen leren en in dialoog gaan met anderen.

We bekijken volgende interessegebieden:
• Lichaamszorg: het eigen lichaam en welbevinden
• Lifestyle: interieur en sfeerschepping, vormgeving en mode
• Voeding: gezonde maaltijden en samen maaltijd nemen

6Basisoptie KUNST & CREATIE: Je krijgt 2 uren het vak ‘Kunst & Creatie’.
Je experimenteert in dit vak met de verschillende expressievormen zoals beeld, beweging, klank, media en woord. Je leert daarbij creëren, interpreteren, improviseren, presenteren en ontwerpen.

Je leert de verschillende expressievormen te waarderen en ervan te genieten. Vanuit kunst krijg je inzicht in jezelf en in de je omringende wereld. Je gaat met een open blik om met kunst- en cultuuruitingen.

 

Wat na deze studierichting?

In het tweede leerjaar wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten in het derde leerjaar.

1lj Eerste leerjaar B

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

We beginnen het schooljaar in het eerste leerjaar B (1B) met een warm onthaal zodat alle leerlingen zich onmiddellijk thuis kunnen voelen. Er wordt gewerkt op een aangepast tempo in kleine klasgroepen van maximaal 12 leerlingen. Bij het einde van iedere trimester worden er projectdagen georganiseerd. Hierin worden naast kennisverrijking vooral gewerkt aan vaardigheden en attitudevorming. Iedere leerling wordt gedurende het schooljaar permanent beoordeeld. Er worden geen examens georganiseerd voor 1B. Er worden 27 uren basisvorming georganiseerd aangevuld met 1 uur Klasuur, 1 uur ICT, 1 uur NEDLAB en 2 uren Expeditie Talent.

Wie kan starten in deze studierichting?

Heb je het getuigschrift basisonderwijs nog niet behaald maar ben je twaalf jaar op 31 december, dan kan je starten in 1B.

Lessentabel

 GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 27 uur Eerste leerjaar B
Godsdienst 2
Artistieke vorming 2
Engels 1
Frans
2
Klasuur (GFL) 1
Lichamelijke opvoeding 2
Maatschappelijke vorming 2
Mens en samenleving 1
Natuur en ruimte 2
Nederlands 4
Techniek 4
Wiskunde 4
   
 KEUZEGEDEELTE: 5 uur Eerste leerjaar B
Expeditie talent 2
ICT 1
Artistieke vorming 1
NEDLAB 1
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2NEDLAB: De Nederlandse taal is de basis van onze dagelijkse communicatie. Spelling, spraakkunst, begrijpend lezen, komen al aan bod in het algemene vak Nederlands. Het verschil tussen mondeling en schriftelijke taalgebruik of hoe je taal kan gebruiken om gevoelens te uitten, dit leer je in ons NEDLAB. Laat je inspireren door de Nederlandse taalcultuur via allerlei creatieve werkvormen. Zo’n manier van werken biedt nieuwe kansen tot leren.

3Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraar aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Je leert jezelf en je talenten beter kennen zodat je kan nadenken over hoe je jouw toekomst wil invullen.

4Techniek: De nieuwe doelen van het vak Techniek zijn vooral gericht op het onderzoeken van techniek en het kennismaken met technische processen en systemen. Daarnaast zijn het modelleren en problemen oplossen in techniek belangrijke vaardigheden. Interacties duiden tussen mens, natuur, ruimte en techniek en eigenschappen van materialen leren kennen, vormen de basis van dit boeiende vak.

5Informatie en Communicatie Technologie (ICT): We leven in een maatschappij waar we de digitale wereld niet meer kunnen wegdenken. Daarom vinden we het belangrijk dat onze leerlingen een basisgeletterdheid hebben op het internet. In onze computerlokalen zal er kennis gemaakt worden met basiscomputergebruik, internet en de gevaren die daarbij kunnen komen kijken, het correct taalgebruik bij e-mails en het elektronisch leerplatform Smartschool.

6Expeditie talent: Gedurende een module van zo’n viertal weken ga je je verdiepen in een interessegebied dat je zelf mag kiezen. Vijf maal per jaar kan je een nieuwe module ontdekken zodat je op zoek kan gaan naar je talenten, interesses en de bijhorende beroepen. Enkele voorbeelden van modules zijn voeding, bouw, ICT, wetenschappen, sport… Daarnaast organiseren we drie maal per jaar remediëringsmomenten waarbij je aan de slag gaat met vakken die je zelf kiest.


Wat na deze studierichting?

Na het eerste leerjaar B is de meest logische doorstroming naar het beroepsvoorbereidend leerjaar (2BVL). Je kan in principe van start gaan in alle bas.

1lj Algemene vorming

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In het eerste leerjaar A zetten we in op de ontwikkeling van je algemene vorming. Hierdoor verwerf je een brede kennis die zorgt dat je voorbereid bent voor alle studierichtingen. Binnen onze school kan je doorstromen naar alle vervolgstudierichtingen.

Om de doorstroming naar de studierichting van jouw keuze te optimaliseren wordt wekelijks gewerkt in modules waarin jullie je talenten kunnen ontdekken en verder ontwikkelen. Je krijgt eveneens een extra uur Nederlands, Frans en wiskunde.

Daarnaast is er in het eerste leerjaar A ook veel aandacht voor jouw schoolloopbaan en studiekeuze. Samen met je klassenleraar werk je gedurende het ganse jaar aan jouw keuzevaardigheid en inzichten rond de verschillende studierichtingen in het vak Klasuur.

Ons eerste leerjaar A wordt niet enkel theoretisch ingevuld maar heeft ook aandacht voor het goed gebruik van de computer en persoonlijke interesses. Het welbevinden en de zoektocht naar de eigen talenten is bijzonder belangrijk. Daarom worden er ook bijzondere activiteiten georganiseerd zoals: sportdag, plonsdag, cultuurdag, anti-pestproject…

In het eerste leerjaar A - Algemene vorming krijgen alle leerlingen 27 uren basisvorming. Daarnaast krijgt je ook 5 uren binnen het keuzegedeelte. Dit is 1 extra uur wiskunde, 1 uur Klasuur, 1 uur NEDLAB, 1 uur FRALAB en 1 uur Expeditie Talent.

 

Wie kan starten in deze studierichting?

Alle leerlingen die hun getuigschrift basisonderwijs behaalden.

Lessentabel

 GEMEENSCHAPPELIJK GEDEELTE: 27 uur Eerste leerjaar A
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 2
Artistieke vorming 2
Engels 1
Frans
3
Geschiedenis 1
Klasuur (GFL) 1
Lichamelijke opvoeding 2
Mens en samenleving 1
Natuurwetenschappen 2
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde (4u + 1u extra) 5
   
 KEUZEGEDEELTE: 5 uur  
ICT 1
Expeditie talent 1
Frans Lab 1
Nederlands Lab 1
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke onderdelen van de opleiding

1Onthaaldagen: Tijdens de eerste schooldagen worden er groepsvormende activiteiten georganiseerd om er voor te zorgen dat er een zorgzame en vertrouwde klassfeer kan ontstaan.

2NEDLAB: De Nederlandse taal is de basis van onze dagelijkse communicatie. Spelling, spraakkunst, begrijpend lezen, komen al aan bod in het algemene vak Nederlands. Het verschil tussen mondeling en schriftelijke taalgebruik of hoe je taal kan gebruiken om gevoelens te uitten, dit leer je in ons NEDLAB. Laat je inspireren door de Nederlandse taalcultuur via allerlei creatieve werkvormen. Zo’n manier van werken biedt nieuwe kansen tot leren.

3FRALAB: In dit vak word je ondergedompeld in de Franse cultuur om ervoor te zorgen dat je niet alleen de taal leert spreken maar ook meer te weten komt over het Franse landschap, de bezienswaardigheden, beroemde mensen, eetgewoontes….

4Klasuur: Tijdens het klasuur gaan we samen met de klassenleraar aan de slag om van een klas een hechte groep te maken. Aan de hand van de Bouncemethode zorgen we ervoor dat we samen sterk staan. Ook werken we aan leren leren. Leren doe je je hele leven. Daarom wordt er heel wat aandacht besteed aan leertips, leermethodes en planning. We vinden het belangrijk dat je een doordachte studiekeuze kan maken en steeds vaardiger wordt in het maken van keuzes. Je leert jezelf en je talenten beter kennen zodat je kan nadenken over hoe je jouw toekomst wil invullen.

5Expeditie talent: JGedurende een module van zo’n viertal weken ga je je verdiepen in een interessegebied dat je zelf mag kiezen. Vijf maal per jaar kan je een nieuwe module ontdekken zodat je op zoek kan gaan naar je talenten, interesses en de bijhorende beroepen. Enkele voorbeelden van modules zijn voeding, bouw, ICT, wetenschappen, sport… Daarnaast organiseren we drie maal per jaar remediëringsmomenten waarbij je aan de slag gaat met vakken die je zelf kiest.

 

Wat na deze studierichting?

In het eerste leerjaar A – Algemene vorming wordt een brede basis gelegd van algemene kennis en vaardigheden die de leerling in staat stelt om iedere vervolgstudie aan te vatten, behalve Latijn. 

Sint-Agnesinstituut Hoboken

Sint-Agnesinstituut Antwerpen